Pagina's

maandag 15 december 2014

Basisjurk SVDZ 1

Een tijdje nadat SVDZ 1 uitkwam, schafte ik me een exemplaar aan. Heel lang heb ik getwijfeld of ik dit boek wel in mijn kast wou. De cover sprak me niet aan en bij het doorbladeren kreeg ik het niet warm. Dat ons Ella nog een te klein maatje had om SVDZ te gebruiken, speelde allicht mee om het boek nog niet te kopen. Maar ondertussen verschenen hier en daar prachtige jurkjes voor kleine meisjes. En ik las dat de maatjes klein uitvielen. Dan in een koopbui op een regenachtige dag toch maar het boek meegenomen. En nog bleef het hier meer dan een jaar liggen. Ik bladerde er af en toe wel in, maar nog steeds kreeg het boek mij niet in naaimodus. Tot vorige week. Die jurkjes die ik zag of Pinterest, Facebook, Blogloving deed me uiteindelijk overstag gaan.

Dochterlief koos zelf de stof. Ah ja, want ik zal geen 2 keer tegenkomen dat ze een eigen creatie niet wil aandoen omdat ze de stof niet mooi vindt. Het jasje uit het vorige blogbericht verhuisde ondertussen al naar nichtje Margot, want ze wou het echt niet aandoen. Maar dit terzijde. Ons meisje koos dus voor de eerste keer zelf een stofje. En ze weet verdomd goed wat ze wil. Het paarse uilenstofje moest het worden. Het paarse uilenstofje kreeg ze.

Het patroon overnemen, was piece of cake. Veel patroonriemen heeft de basisjurk dan ook niet.

In het verleden naaide ik al eens een rits in een gevoerde rok, handtas enz...maar nu was het toch wel al een hele tijd geleden. Sinds ik een kamsnaptang heb ik kies ik voor de luie, maar effectieve en efficiĆ«nte manier om wat dan ook te sluiten. Ook bij dit kleedje was de goesting groot om de tang terug boven te halen. Toch wou ik een rits nog eens proberen omdat dit een nauw aansluitend kledingstuk toch mooier tailleert dan de kamsnappers. Een blinde rits is het niet geworden. 
Ik gebruikte dezelfde methode als voor een gevoerde jas:
- ritseinde bovenaan afknippen op een paar mm boven het ijzertje, zodat je bij het keren van de buitenstof en voering geen 'bulp' krijgt
- eerst de ritsdelen met de tandjes naar beneden aan de buitenstof vastnaaien
- daarna de voeringstof met de averechtse kant op de achterkant van de rits naaien
- en tot slot alles keren.
Pas als de rits ingenaaid is, sluit in de onderkant van de rok. Toch moet ik daar de volgende keer toch iets 'properder' werken. Nu heb ik wat moeten foefelen met het uiteinde van het ritsdelen onderaan (het stuk na de ijzertjes). 


Wat ga ik de volgende keer anders doen?
- de stofeinden waar de rits zit, ga ik volgende keer op voorhand locken. Nu heb ik dat nadien gedaan, maar dat is niet simpel met de rits erin.
- aan de neklijn laat je normaal gezien 1 cm over aan de stofeinden, maar ik had aan de ene kant een paar mm meer genomen. Nadien heb ik ik dus met een laddersteek de opening moeten dichtnaaien. Leerpunt: een cm is een cm.
- steeds 'vergeet' ik - lees: uit luiigheid - om mijn naden waar een paspel tussen zit uit te dunnen. Nu heb ik het bij de bovenste paspel niet gedaan en bij de onderste wel. Uitdunnen maakt het dragen van het jurkje toch aangenamer. Dus de volgende keer Mama Ka: uitdunnen die boel!
- en wat vergeet ik echt, dus niet zomaar omdat ik te lui ben ...de stofeinden waar een paspel moet komen op voorhand te locken. Het is echt wel handiger, mooier als je dat eerst doet. Maar ach we hebben dat wel opgelost natuurlijk.

1 opmerking :

  1. Oh, wat een prachtresultaat!
    Ik ben enorm fan van het stofje, heel geslaagd vind ik het.
    www.handgemaaktdatsmaakt.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen